Monday, September 12, 2016

PERANAN TOKOH ISLAM DALAM MENUNTUT KEMERDEKAAN DI TANAH MELAYU

“ SHEIKH ABDULLAH FAHIM “
S

Image result for logo polisas
PERANAN TOKOH ISLAM DALAM MENUNTUT KEMERDEKAAN DI TANAH MELAYU "SHEIKH ABDULLAH FAHIM"

 PROGRAM: DIPLOMA GEOMATIK
 SESI: JUN 2016
 JABATAN: KEJURUTERAAN AWAM
 NAMA PENSYARAH: EN. MOHD NOOR ZAIDI BIN MOHD ZAWAWI
 NAMA AHLI : NURUL ATHIRAH BINTI ZAKARIA ( 02DGU16F1003 )
                         : NURUL HAFIZAH BINTI MOHD KAMARUDDIN ( 02DGU16F1015 )
                         : NUR HUSNINA SYAZA BINTI REDZUAN ( 02DGU16F1054 )
                         : NURUL HASANAH BINTI KAMARUL HATTA ( 02DGU16F1093 )
                         : NUR SYAIMAA' SYAFIQAH BINTI RUSLAM ( 02DGU16F1096 )
               




             Senarai Kandungan

             1.Pengenalan 
             2.Biodata Abdullah Fahim 
             3.Peranan Abdullah Fahim 
             4.Sifat Peribadi 
             5.Sumbangan  
             6.Rumusan
             7.Rujukan


PENGENALAN

    Kehadiran tarikh kemerdekaan negara bagi tanah air Malaysia tercinta jatuh pada 31 Ogos 1957 ini menandakan seribu satu kisah perjuangan orang terdahulu.Ini bermakna telah 57 tahun kita berstatus bangsa “merdeka”, lebih kritis sekadar pada nama. Pastinya  golongan  selepas  kemerdekaan  adalah antara  orang  yang  paling  sesuai  dikisahkan  dalam perjuangan kemerdekaan Tanah Melayu daripada penjajahan British. Walaubagaimanapun,seolah-­olah  menidakkan  perjuangan  tokoh  para ulama  Islam.Perjuangan  mereka hanya dipandang sepi dalam sambutan atau pengkisahan tokoh-­tokoh perjuangan ulama selama ini.
 
   Seharusnya kita menyedari bahawa orang Melayu tidak secara tiba-­tiba timbul kesedaran pada tahun 1946 dalam menentang  gagasan Malayan Union. Bagaikan diskriminasi kepada jasa para ulama di bumi "negara Islam" ini. Sekadar berkongsi beberapa nama tokoh pejuang kemerdekaan Tanah Melayu sehingga wujudnya bumi berdaulat bernama Malaysia. Para muallimin turut sama memegang bebanan amanah dalam urusan dakwah daripada Baginda Rasulullah S.A.W.  Penjajahan barat yang dibawa dengan pelbagai slogan jelas merupakan satu perangkap kepada gerakan kristianisasi umat Melayu yang masih teraba-­raba dalam gelap tanpa cahaya agama pada waktu itu.
 
   Justeru, telah bangkit para alim ulama dengan menyising lengan, berkorban masa bersama keluarga atas tujuan menyedarkan rakyat yang kelabu pandangan kerana tidak disuluhi cahaya pemahaman Islam yang syumul. Bahaya keberadaan penjajah di bumi Tanah Melayu lantas diapikan oleh para ilmuan dalam usaha menolak penjajahan barat. Jika  diteliti  dengan  hati  yang  bersih  tanpa sangkaan,  maka  terbukti  bahawa  ulama  adalah golongan “pemula” kepada perjuangan memartabatkan kemerdekaan Tanah Melayu.





BIODATA ABDULLAH FAHIM



Image result for sheikh abdullah fahim



      Sheikh Abdullah Fahim dilahirkan pada tahun 1870 di Makkah,Arab Saudi di satu tempat yang tidak jauh dari Masjidil Haram yang bernama Shuib Ali. Bagaimanapun ada juga pihak lain yang mengatakan ulama terkenal ini dilahirkan di Kampung Kubur Panjang, kira­kira 32 kilometer dari Alor Setar,Kedah.
   
     Sheikh Abdullah Fahim adalah anak kedua daripada empat orang adik beradik. Bapanya Sheikh Ibrahim bin Haji Tahir bermastautin di kota Makkah dan menjadi guru agama di Masjidil Haram dalam bidang pengajian al­Quran. Semasa  hayatnya,Sheikh  Ibrahim  Tahir  juga  pernah  dilantik sebagai  ahli  lembaga  pengelola MasjidilHaram selama tujuh tahun. Kedua beranak ini dikenali oleh masyarakat Makkah sebagai keturunan Jawa dan Patani.

     Sheikh Abdullah Fahim pernah menuntut dengan 45 orang guru agama terkenal dan mendapat kelulusan dalam lebih 15 bidang ilmu Islam. Kemahiran utama datuk kepada Perdana Menteri ke-­5 ini adalah dalam bidang ilmu Falak dan Kesusasteraan Arab. Sewaktu berada di Makkah, beliau mengambil kesempatan mempelajari ilmu politik Islam. Kesedaran beliau untuk mempelajari selok­belok ilmu politik Islam ini jelas menunjukkan bahwa beliau adalah seorang ulama yang cintakan ilmu pengetahuan yang seimbang antara dunia dan akhirat. Disamping itu, ia juga membuktikan betapa Sheikh ABdullah Fahim seorang ulama yang memiliki pemikiran terbuka serta tidak terkongkong sifatnya. Semasa tinggal di Makkah,Abdullah Fahim mendirikan rumah tangga dengan Hajjah Wan Habsah Haji Abdullah.Mereka dikurniakan dua orang anak lelaki iaitu Ghazali dan Ahmad Badawi.Ghazali dan ibunya, Wan Habsah meninggal dunia di Makkah.

      Dalam  bidang  agama,Abdullah  Fahim  mmengajar  ilmu  usuluddin,falak,tafsir  al­Quran danHadis diMasjidilHaram.Pelajarnya  terdidri  daripada  pelbagai  bangsa  termasuk  yang  berasal dari  Tanah Melayu,Sabah,Sarawak,Brunei,Sumatera,Jawa,Pattani,Filipina,India  dan   China. Disebabkan  oleh kemasyhurannya,apabila  pulang  ke  Tanah  Melayu  pada  1921,Abdullah Fahim sering  diundang  untuk menyampaikan ceramah atau memberi pendapat pada seminar dan forum mengenai Islam.Ketinggian ilmu agam yang beliau miliki turut diakui oleh ulama terkenal Indonesia,Profesor Dr.Hamka.  Sekembalinya beliau ke Tanah Melayu pada 1921,Abdullah Fahim tinggal di kampung Limbong Kapal,Alor Setar,Kedah dan menjadi guru di Maahad Mahmud yang ketika itu menggunakan sistem pendidikan secara pondok.Pada  peringkat  awal  kepulangan  beliau  ke  tanah  air,beliau  terpaksa  menggilap  semula kemahirannya berbahas Melayu kerana sudah sekian lama tidak mengamalkan bahasa itu.

     Selepas menetap di Kedah selama beberapa tahun,pada 1925, beliau berpindah ke Kepala Batas,Seberang Prai,Pulau Pinang. Semasa mula­-mula tinggal di Kepala Batas, beliau mengajar agama di anjung rumahnya dan di Masjid Kepala Batas. Apabila jumlah muridnya semakin bertambah,ulama yang merupakan Mufti pertama Pulau Pinang ini mengasakan penubuhan Madrasah Daeratul Maarif al­Wataniah di Kepala Batas yang tenaga pengajarnya termasuklah anak beliau,Ahmad Badawi. Selain terkenal sebagai pendidik agama,ulam dan pejuang politik Islam, Sheikh Abdullah Fahim juga adalah penulis handalan yang banyak karyanya tersiar dalam majalah dan akhbar di negara Arab pada 1920an. Selain itu, tulisannya dalam bahasa Melayu pula banyak diterbitkan di Tanah Melayu dan Singapura.

     Pada  1930, Sheikh  Abdullah  Fahim  dijemput  oleh  Sultan  Perak  untuk  menjadi  Mudir  Madrasah Idrisiyah,Bukit Chandan. Beliau berkhidmat sebagai Mudir Madrasah Idrisiyah sehingga 1946. Antara pelajar beliau di sini termasuklah Ustaz Abu Bakar al­Bakir,Tuan Haji Ahmad Fuad Hassan dan Prof Zulkifli Momammed.

 
Image result for sheikh abdullah fahim

     Foto:Tahun 1941,Tun Abdullah bin Ahmad Badawi dengan A/yarham bapanya di Bukit      Chandan,Kuala Kangsar,Perak.


      Setelah meninggalkan Bukit Chandan,Haji Abdullah kembali ke Kepala Batas dan menguruskan Madrasah Daeratul Maarif. Walaubagaimanapun, beliau hanya berkhidmat sebagai penaung, manakala anaknya,Tuan Haji Ahmad Badawi sebagai mudir dan murid kesayangannya, Ustaz Abdul Halim al­Hadi sebagai guru besar. Beliau menolak tawaran untuk dilantik sebagai Sheikhul Islam Kedah kerana menjaga maslahat madrasah ini. Pada 1951, Haji Abdullah Fahim telah dilantik sebagai Mufti Pulau Pinang yang pertama dan beliau berkhidmat selama lima tahun. Selepas itu, beliau hanya menumpukan kepada kegiatan keilmuan di Kepala Batas dengan menjadi guru agama di sana.
Pendek kata, sepanjang hayatnya, Abdullah Fahim telah menggunakan segala ilmu yang dikurniakan oleh Allah kepadanya untuk memberi manfaat kepada umat Islam dari seluruh pelosok dunia. Jariah yang beliau curahkan  itu  mengalir  hingga  ke  hari  ini  apabila  ramai  muridnya  menjadi  guru agama,mufti,kadi  dan sebagainya yang mencurahkan khidmat bakt demi kesejahteraan masyarakat di dunia dan akhirat.



PERANAN ABDULLAH FAHIM

       Nama Sheikh Abdullah Fahim juga berkait rapat dengan kemerdekaan Tanah Melayu kerana beliaulah tokoh yang diberi kepercayaan untuk memilih tarikh yang dirasakan serasi untuk dikemukakan kepada pentadbiran Inggeris.

       Semasa beliau dikunjungi Tunku Abdul Rahman dan para pemimipin UMNO lain untuk mendapatkan tarikh berkenaan,Abdullah  Fahim  mencadangkan  dua  tarikh  iaitu  31  Ogos  1957  dan  31  Ogos  1962. Pada pendapat beliau, tarikh 31 Ogos 1957 paling sesuai memandangkan segala usaha dan perjuangan rakyat Malaya  sudah  sampai  kepada  masanya  untuk  membuat  tuntutan  dan  sekiranya  pihak  British  tidak bersetuju dengan tarikh itu,maka satu lagi tarikh yang sesuai dan baik untuk Tanah Melayu mencapai kemerdekaan ialah 31 Ogos 1962.

      Apabila kedua­-dua tarikh tersebut dibincangkan pada mesyuarat peringkat tertinggi UMNO,Ketua Pemuda UMNO,Saadon Haji Jubir menolak tarikh alternatif 31 Ogos 1962 dan bertekad bahawa sekiranya British menolak  tarikh  31  Ogos  1957  sebagai  tarikh  kemerdekaan  negara  ini,pemuda  UMNO  akan  bertindak secara habis-­habisan untuk menentangnya. 




Image result for sheikh abdullah fahim



       Walaubagaimanapun, dengan  nasihat  Abdullah  Fahim  dan  kebijaksanaan  Tunku, akhirnya seperti  yang terakam dalam sejarah tanah air,Tanah Melayu mencapai kemerdekaannya pada 31 Ogos 1957.Tarikh keramat ini sebenarnya bukan dipilih dengan sesuka hati oleh Abdullah Fahim tetapi melalui ilmu firasat yang beliau miliki.   
   
      Tarikh  inlah  yang  kini  dirayakan  setiap  tahun  oleh  seluruh  rakyat  Malaysia  yang menghargai  erti kemerdekaan. Mungkin  juga  tidak  ramai  yang  mengetahui  bahawa  pada pertemuan  untuk  membincangkan  tarikh kemerdekaan Tanah Melayu itu,Abdullah Fahim memberitahu Tunku bahawa selepas lima tahun Tanah Melayu mencapai kemerdekaan,negara ini akan bertukar namanya.Ramalan yang dibuat berdasarkan ilmu firasat yang beliau miliki itu ternyata benar apabila dengan kehendak Allah jua,Tanah Melayu telah ditukar namanya kepada Malaysia lma tahun selepas kemerdekaannya.
    
       Sheikh Abdullah Fahim menyebut dalam bahasa Arab: ﺍﺗﺎﻧﺎ   ﺧﻴﺮ   ﻋﺎﻡ  (tahun baik datang kepada kita) bagi hari Sabtu, 31 Ogos 1957. Beliau berpesan supaya jika tarikh untuk pengisytiharan kemerdekaan Tanah Melayu tidak pada 31 Ogos 1957, maka pada tahun­tahun berikutnya sebelum tahun 1962 adalah tidak baik bagi orang  Melayu  untuk  mengisytiharkan  kemerdekaan.Beliau  juga  melarang  pemuda­pemuda  UMNO  dari memberontak dan merampas kuasa jika kerajaan British tidak menyetujui tarikh 31 Ogos 1957 ini. Jika kemerdekaan  tidak  dapat  disambut  padatarikh  yang  dikehendaki  itu, Syeikh  Abdulllah  Fahim  meminta supaya  menunggu  hingga  lima  tahun  lagi  iaitu    pada  hari  jumaat,31  Ogos  1962. Itulah  antara  sebab mengapa  zaman  sebelum  kemerdekaan,  kebanyakannya  daripada  kalangan  kita  orang  Melayu  tidak melakukan penentangan terhadap British. Selepas Bintang Tiga(komunis) mengambil alih Tanah Melayu selama 14 hari selepas Jepun menyerah kalah kepada British pada tahun 1945 selepas Hiroshima dan Nagasaki dilepaskan bom atom oleh pihak British.Sebaliknya,orang Melayu pada waktu tersebut, menuntut kemerdekaan kepada pihak British dengan cara baik selepas mereka mendengar nasihat daripada Syeikh Abdullah Fahim bukan seperti yang digembar­gemburkan kononnya pemerintah kita mempunyai kaitan dengan British.

       Bagaimanapun apa yang dikehendaki telah dimakbulkan oleh Allah s.w.t. dan pada 20 Februari 1956, telah ditetapkan pada 31 Ogos 1957 dan diisytiharkan oleh Tunku Abduk Rahman di Padang Pahllawan,Bandar Hilir,Melaka.Menarik untuk diperkatakan mengenai tarikh kemerdekaan yang dipilih oleh Syeikh ABdullah Fahim. Menurut seorang guru dari Sekolah Agama Daeratul Ma'arif Al Wataniah di Kepala Batas, Seberang Perai Utara,Pulau Pinang bahawa sejenis alat digelar astrolabe kepunyaan Syeikh Abdullah Fahim ada disimpan  di  bilik  pengetua  sekolah  tersebut  dan dikatakan  bahawa  Syeikh  Abdullah  Fahim  biasa menggunakan  alat  astrolabe  ini  bagi  menghitung  pergerakan  cakerawala  terutamanya  buruj­buruj bintang. Mengambil kira hakikat ini atas ilham pemilihan tarikh kemerdekaan yang dibuat oleh beliau,tentu ada sebab yang berpatutan yang mendorong tarikh 31 Ogos 1957 ini dipilih,istimewanya mungkin dari kedudukan  buruj­buruj  yang  boleh  kelihatan  pada  waktu  maghrib  sempena  detik  kemerdekaan  negara 1957. Pada malam kemerdekaan didapati empat buah buruj sedang berada di ufuk barat sejurus selepas terbenam matahari pada jam 7.19 malam, 30 Ogos 1957 bersamaan 4 Safar 1377 H, malam Sabtu.

      Walaupun ramai yang kagum dengan kelebihan yang dimiliki oleh Sheikh Abdullah Fahim,tetapi bagi beliau dan ahli keluarganya,semua itu adalah pemberian Allah kepada sesiapa jua yang dikehendakinya. Sungguhpun Abdullah Fahim bukan pemimpin utama UMNO, tetapi buah fikiran beliau sebagai orang tua dan ulama yang dihormati amat diperlukn dalam menangani sesuatu isu besar yang dihadapi oleh rakyat dan  negara. Sebagai  ulama, segala  kata­kata  dan  buah  fikirannya diyakini  bebas  daripada  sebarang kepentingan diri serta mendapat petunjuk dari Allah.


SIFAT PERIBADI

1.Ulama yang Tegas dan Pentingkan Perpaduan

    Selain itu,Sheikh Abdullah Fahim adalah salah seorang daripada ulama yang tegas dan sangat prihatin kepada perpecahan umat Islam.Beliau memberikan nasihat kepada orang Melayu supaya jangan mengikut ajaran khawarij yang mencetuskan perbalahan di kalangan umat Islam apabila mereka keluar dan berpisah daripada  kepimpinan  Saidina  Ali  r.a..Beliau  juga  pernah  menunjukkan  tu=indakan  tegas  dengan meninggalkan majlis yang menyerang dan memperkecilkan orang Melayu yang berpegang teguh kepada mazhabSyafie.

   Beliau juga pernah merayu supaya orang Melayu berpegang teguh dengan semangat perpaduan ummah dan bersatu padu dalam kesatuan bangsanya.

2.Kesetiaan Abdullah Fahim dalam Politik 

     Walaupun Abdullah Fahim tidak begitu terkenal dalam arena politik tanah air,tetapi beliau sebenarnya amat berjasa  kepada  negara  khususnya  kepada  UMNO.Ini  kerana  ketika  sebilangan  besar  mereka  yang dianggap ulama meninggalkan parti itu untuk menyertai PAS,beliau dan anaknya Ahmad Badawi tetap setia  mennyokong  UMNO  dalam  perjuangannya  membela  nasib  bangsa  dan  seluruh  penduduk  Tanah Melayu tidak mengira kaum dan agama.

    Kesetiaan Abdullah Fahim terhadap perjuangan UMNO tidak dapat dinafikan apabila beberapa hari selepas parti itu ditubuhkan pada Mei 1946,Yang DiPertua Pertama parti itu,Onn Jaafar datang menemuinya dan meminta beliau menjadi ahli UMNO pertama bagi kawasan Seberang Prai Utara.

    Sebaik sahaja Abdullah Fahim menandatangani borang keahlian,Onn menyematkan lencana UMNO pada kolar kot beliau.Lencana tersebut dipakai oleh Abdullah Fahim hingga akhir hayatnya bagi membuktikan betapa beliau amat menyayangi dan menghayati perjuangan parti itu..

3.Mudah bergaul mesra

    Dalam kehidupan sehariannya,Sheikh Abdullah Fahim adalah seorang yang mudah sekali bergaul mesra dan  amat  disenangi  oleh  penduduk  setempat  yang  terdiri  daripada  maysyarakat  yang  berbilang kaum.Pernah dikatakan bahwa pekedai­pekedai di sekitar Pulau Pinang biasanya berasa amat bertuah sekiranya Sheikh Abdullah Fahim masuk ke kedai mareka tetapi akan berasa bimbang sekiranya barang di kedai  mereka  itu  dikatakannya  mahal,maka  alamatnya  jualan  pekedai  itu  pada  hari  itu  akan merosot.Begitulah pula sebaliknya pekedai selalu berharap Sheikh Abdullah Fahim akan masuk ke kedai mereka kerana kehadirannya menjadi petanda bahawa jualan mereka pada hari itu akan laris.

     Itulah antara keistimewaan yang dimiliki oleh Sheikh Abdullah Fahim yang merupakan seorang wali yang amat dihormati oleh penduduk Pulau Pinang,terutamanya di Seberang Prai dan Kepala Batas.



SUMBANGAN ABDULLAH FAHIM

     Jika  jasa  dan  sumbangan  ulama  dalam  memperjuangkan  kemerdekaan  Tanah  Melayu ditidakkan, bagaimana pula dengan jasa Abdullah Fahim. Beliau adalah ulama terkemuka di Tanah Melayu dan seluruh Nusantara antara tahun 1930­an hingga 1950­an.

    Jasa datuk kepada Perdana Menteri Malaysia ini adalah antara yang tidak ternilai sehingga kepakatan beliau dalam bidang agama dan astronomi telah diberi pengiktirafan negara. Pada waktu itu,Syeikh Abdullah Fahim telah diminta pendapatnya oleh Ketua Pergerakan Pemuda UMNO, Allahyarham Tun Saadon Jubir pada 1955 sejurus sebelum menyertai rombongan Almarhum Tunku Abdul Rahman ke London.

     Beliau  juga  harus  diingati  adalah  tokoh  ulama  yang  begitu  lantang  menolak  fahaman  mujassimah wahabbiah, antara kata­kata beliau mengenai kesatuan Islam­Melayu dalam menolak fahaman wahabbiah ini ialah;

     "Sekarang sudah ada timbul di Malaya mazhab Khawarij yakni mazhab yang keluar dari 4 mazhab Ahli Sunnah wal Jama'ah.Maksud mereka itu hendak mengelirukan fahaman awam yang sebati dan hendak merobohkan  pakatan  bangsa  Melayu  yang  jati. Dan  menyalahkan  kebanyakan  bangsa Melayu. Hukum-hukum  mereka  itu  diambil  daripada  kitab  Hadyur­Rasul  yang  mukhtasar daripada  kitab  Hadyul­'Ibad dikarang akan dia oleh Ibnul Qayyim al­Khariji, maka Ibnul Qayyim dan segala kitabnya ditolak oleh ulama Ahlus Sunnah wal Jama'ah. Beliau juga adalah pencipta kepada Takwim Solat pertama bagi umat Islam di Tanah Melayu.

     Sumbangan penting Haji Abdullah dalam politik negara ialah menetapkan tarikh kemerdekaan negara pada 31 Ogos 1957. Berdasarkan keilmuan beliau dalam bidang falak,beliau mengatakan itu tarikh terbaik untuk Tanah  Melayu  merdeka.Allahyarham  meninggal  dunia  27  April  1961  dalam  usia  92  tahun. Beliau meninggalkan  tiga  anak  termasuk  Tuan  Haji  Ahmad  Badawi  iaitu  bapa  kepada  (bekas)  Perdana Menteri,Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi.


RUMUSAN

     Al Marhum Syeikh Abdullah Fahim adalah tokoh guru agama yang berkaliber dan pemergiannya mengisi ruang  kosong  yang  ditinggalkannya  untuk  generasi  kemudian. Syukur  kepada  Allah kerana  masih  ada golongan cerdik pandai yang baru yang sentiasa berusaha ke arah yang dipedomankan olehnya. Tidak sia-sialah  nama  pusat  pengajian"Daeratul  Ma'arif  Al  Wataniah" 
yang  sentiasa  menyahut  seruan  golongan cerdik pandai untuk melangsungkan tradisi keilmuan guru­-guru terkemuka di mana­-mana sahaja. 

      Oleh  itu, apabila  berbicara  mengenai  seorang  pejuang  agama  yang  diabadikan  namanya dalam  sekian banyak media meliputi buku,majalah,risalah ataupun monumen yang dibin meliputi sekolah dan taman perumahan  maka  tidak  syak  lagi  bahawa  beliau  adalah  orangnya  yang disebut  sebut  oleh  segenap masyarakat yang sentiasa menghargai  dan menyanjunginya sebagai tokoh cendekiawan yang masih tiada gantinya sehingga kini. Walaupun sebutir permata yang pernah menerangi hati nurani bangsanya telah tiada tetapi obor ilmunya sentiasa menyala yang menjadi pendorong kepada anak watan meneruskan perjuangan yang telah diwariskan itu.


LAMPIRAN












RUJUKAN

http://halaqah.net/v10/index.php?topic=3940.0

http://almukminun.blogspot.com/2008/08/tanah­melayu­malaysia­merdeka­dengan.html

http://perananabdullahfahim.blogspot.my/

Mohamad Subky bin Haji Abdul Raof, Dato’ Haji (2004). Kisah Abdullah Fahim. Pulau  Pinang: Majlis Bicara Sejarah Tokoh Ulama Haji Abdullah Fahim 27 Mac 2004. 


















No comments:

Post a Comment